Laicidade, laicismo e caridade política

Foto MarioAnte a festa do Corpus Christi que celebraremos o vindeiro sete de xuño, e con ela o Día da Caridade, pasadas as eleccións, quero ofrecer algún dato para a reflexión dende unha posición que considero de sentido común partindo do feito da liberdade relixiosa. En Lugo, a festa do Corpus, ten unha historia especial. De aí deriva tamén a Oitava, celebrada con gran solemnidade con motivo da Ofrenda de Galicia ao Santísimo Sacramento.

En varias ocasións escribín como os cidadáns de Lugo somos capaces de conxuga-la unión perfecta entre cidadanía e cristianía. Entre ser bo cidadán e bo cristián. Só dende estas claves se entende que Lugo poida ser considerada a Cidade do Sacramento. Sería triste que a antiga cidade de Augusto esquecese este nome tan cheo de bos recordos, de fermosas tradicións e de historia que a honra. Corpus e compromiso por unha sociedade máis xusta son inseparables. Os problemas fundamentais dos cidadáns teñen que ver, precisamente, coa xustiza social, coa solidariedade e coa caridade política. Caridade que se expresa no amor aos máis pobres e excluídos, na preocupación por erradica-lo paro, na xusta distribución dos bens e na relación fonda entre fe e compromiso social. A caridade política é unha dimensión esencial e decisiva no cristianismo. “Tiven fame e déstesme de comer”, recórdanolo Xesús na parábola do xuízo final. A relación entre fe e caridade e tan esencial que mutuamente se verifican.

Nas actuais circunstancias políticas non estaría mal que os nosos representantes electos se poñan de acordo nisto que é esencial. Por encima das siglas debe estar sempre o ben común. Precisamente, en maio de 1996 escribía, con certo carácter profético, o doutor e intelectual Domingo García Sabell, que a maioría da xente móvese e navega a favor de ideoloxías, esquemas e prexuízos. “De aí a variedade case que indescifrable de siglas, de colectivos mínimos, de obediencias estreitamente limitadas” (Cf. Tempo de lecer, Vigo 1998, páx., 25). Todo isto, indica e que uns e outros se atopan mergullados en esquemas. E, en efecto, todo esquema é unha operación redutora da vida e da creatividade existencial.

Por iso, quero invitar aos nosos políticos a que se poñan de acordo, que escoiten as intitucións que loitan dende tempos inmemorais pola xustiza, que colaboren con elas, que aparquen os prexuicios anticlericais e antieclesiais, que tomen conciencia do que é realmente unha sociedade laica. Laico, laicidade, ven do grego “laos” que significa pobo, sinónima de “demos”, da que deriva a nosa democracia. Unha sociedade laica é unha sociedade rexida polo pobo, e non por outros poderes. “Laicidade”, significa que un Estado laico é “lego” (non sagrado) en materias relixiosas, é dicir, que non sabe ou non toma postura ante elas, polo que non significa precisamente que é agnóstico, ou relixiosamente indiferente, ou ateo, ou confesional (isto xa serían tomas de posición). Polo tanto, o Estado non é nin pode, nin debe ser, “laicista”. Un Estado aconfesional é “prescindente” ante as cuestións últimas e ante os temas cosmovisionais. E dado que a relixión é cousa de cidadáns concretos, cunha dimensión pública positiva e inevitable, as autoridades políticas deben adoptar posturas de “prescindencia respetuosa”, promovendo os valores relixiosos, o que é xusto, transformado as estruturas que xeran pobreza, practicando a misericordia e proxectando unha economía inclusiva e compasiva fronte á corrupción e á idolatría do mercado. Quen non quere poñerse de acordo con estes mínimos éticos fundamentais?

Mario Vázquez Carballo

Vicario Xeral da Diocese

Cristiáns perseguidos de alí e aquí

Empeza a ser noticia a persecución de cristiáns polo Estado Islámico. Transcenden estas informacións tras varios meses sen que ninguén dixese nada. As redes sociais e os novos medios de comunicación alternativos permitiron coñecer a realidade cunhas crúas imaxes de decapitacións.

Os bispos propuxeron que a semana pasada rezásemos polos cristiáns perseguidos, «para que o Espírito Santo concédalles fortaleza e converta os corazóns de quen atentan cruelmente contra as súas vidas e sexa respectada a liberdade relixiosa».

Segundo Axuda á Igrexa Necesitada «estímase que máis de 200 millóns de cristiáns sofren pola súa fe, sendo moitos os que están sufrindo a violencia e ata o asasinato. Outros 150 millóns máis sofren outras formas de opresión como a discriminación e restricción da práctica relixiosa».

Isto pasa a miles de quilómetros de distancia e, por desgraza, parece que non nos afecta demasiado posto que non atenta contra a seguridade de occidente.

E en España, perséguese aos cristiáns? A resposta variará segundo a quen lle preguntemos. Para aclarar as cousas poderiamos analizar as noticias dos medios e os comentarios que os lectores fan nas redes sociais ou nas súas webs.

Esta mesma semana puidemos saber que a escasos metros da catedral de San Sebastián, exhíbese na Biblioteca Provincial `Koldo Mitxelena’, unha exposición na que se poden atopar grafitis como estes: `A igrexa que máis ilumina é a que arde’, `Opus Dei sutara’ (queimar o Opus Dei), etc. É que isto non é un ataque?

Nas normas para facer comentarios ás noticias nas páxinas web advírtese que «serán borrados os comentarios que conteñan insultos e/ou contidos inadecuados». Se teñen ocasión, miren os comentarios a algunha noticia que poida saír sobre a Igrexa. Atoparán insultos e outras lindezas. Ninguén borra eses comentarios.

Con frecuencia, parece que os medios de comunicación están desexando que á Igrexa lle «vaia mal». Nas columnas de opinión temos máis do mesmo ou peor. O que non entendo é como un xornalista permítese escribir sobre bispos cunha linguaxe máis propia de adolescentes aos que as hormonas fanlles falar dun modo soez, por moito que se aluda á liberdade de expresión. Liberdade que queda deslexitimada cando se usa para insultar aos demais.

A Declaración Universal dos Dereitos Humanos di: «Toda persoa ten dereito á liberdade de relixión; este dereito inclúe a liberdade de manifestar a súa relixión ou a súa crenza, individual e colectivamente, tanto en público como en privado» (Art. 18).

Lamento dicir que na España da liberdade e pluralidade, non se respectan as miñas crenzas. Considérome atacado por manifestacións de persoas públicas e pola manipulación informativa.

Miguel Ángel Álvarez

Párroco de San Froilán

Os privilexios da Igrexa Católica

Foto Mario

Escoito e contemplo con certa dor e estupor, como desde algúns sectores sociais, afírmase con rotundidade que a Igrexa dispón de privilexios fiscais e de importantes axudas do Estado retraídas dos impostos dos cidadáns. Ata lin, nalgúns medios e nas redes sociais, invencións tan esaxeradas como que os sacerdotes e relixiosos non cotizan a Facenda.

Convén lembrar, en honor á verdade, algunhas cuestións. En primeiro lugar, os membros das distintas relixións, os cristiáns, nós os católicos, que somos maioría en España, tamén somos cidadáns. Recordar isto parece absurdo, pero non é tan obvio para moitos.

En segundo lugar, a Igrexa, como Institución pública, cunha presenza significativa en España e en todo o mundo, estableceu Acordos, en diversas formas, coa gran maioría dos Estados. A este respecto, os Acordos asinados no ano 1979 co Estado Español e a Santa Sé, incluían a exención de impostos respecto dalgúns bens, a saber, templos e dependencias destinadas á pastoral (recórdese que nalgúns pobos os únicos lugares de reunión están nas parroquias), as residencias para sacerdotes e relixiosos e o Seminario. Os demais bens, xa que logo, pagan o IBI. Estas exencións concedéronse polo Estado nos mesmos términos a todas as confesións relixiosas que teñen convenio de colaboración.

Por outra banda, a lei de mecenado de 2002 cambiou o réxime fiscal do IBI do sector non lucrativo. Desde a súa entrada en vigor e ata hoxe, todas as entidades incluídas na lei (asociacións de utilidade pública, fundacións, ONG´s dedicadas ao desenvolvemento, federacións deportivas e confesións relixiosas) teñen os mesmos beneficios fiscais en materia de IBI. Privilexios? Claramente non.

E finalmente, o mal chamado “imposto relixioso” non é tal, senón unha “asignación tributaria”. Resulta curioso que algúns non poidan ou non queiran comprender o que isto é, en España e noutros países de Europa. Non é un imposto, porque o contribuínte non paga máis nin menos; simplemente dáselle a opción de optar na declaración da renda, e determinar así con liberdade o uso dese pequeno 0,7% do seu IRPF. Ata se poden seleccionar as dúas opcións: para as ONG´S e para a Igrexa Católica.

E por que esta asignación? Polo significado que a Igrexa ten para a vida da sociedade e de moitos cidadáns. En efecto, a Igrexa aforra ao Estado moito diñeiro e ademais é a segunda gran empresa a nivel nacional (xa que logo, creadora de postos de traballo) despois do Estado. Pero quen non quere entender difícil é axudarlle a comprender. Ademais, como moi ben di a campaña publicitaria deste ano, o peculiar labor da Igrexa fai que detrás de cada X haxa unha historia, que esta letra teña alma, corazón e vida. É a vida e a historia de cada unha das persoas que reciben a sinxela e silenciosa, pero inmensa axuda da Igrexa Católica, a través de todas as súas parroquias e institucións. Soamente Cáritas española logrou no ano 2014 emprego para 13.681 persoas en situacións moi precarias. Por iso, detrás de cada X, hai moitas historias de amor.

Así pois, privilexios?, non, grazas. Si, en cambio, solidariedade e compromiso cos máis necesitados, e esforzo dos católicos por construír un mundo mellor e máis habitable para todos.

Grazas a todos os que entendedes isto, “por tantos que necesitan tanto”.

Xosé Filgueira Valverde: A Igrexa e as linguas vernáculas

Logos n 49

A continuación reprodúcese parte da colaboración de Xosé Filgueira Valverde no último número (49) da revista Logos :

Logos ten de cote recollido as mostras da conducta agarimosa da Igrexa cara ás culturas autóctonas. Nas verbas acesas de Torrás i Pagés, nos xurdios exemplos de Flandes, de Gales… de Nápoles mesmo, nós temos atopado compridas rectificacións a cantos, guiados por feitos esporádicos, sen tradición e sen afincamento nos criterios da xerarquía, atacan á Igrexa como “adversa á personalidade dos pobos”. Por sorte, mesmo en Galicia pódese xa escolmar probas da falsidade destes ditos. […]

Lembro unhas agudas verbas de Maritain no seu derradeiro libro. Moitas veces, na historia universal e mesmo na historia persoal a iniquidade preséntase con máscara de xustiza, e a xustiza vestida de iniquidade. E nestes intres dolorosos de crise qué certo é este paradoxo das ideas e das condutas! Diante das masas que apostatan aldráxase o catolicismo en nome da xustiza social, do pacifismo e da liberdade dos pobos. Cando a xustiza social, o pacifismo e a liberdade dos pobos son tres postulados creados polo catolicismo, que soio baixo a doutrina de Cristo poderán ter de cheo a súa realización.

É tristeiro que as masas coiden que os homes de Cristo son por doutrina e por conduta adversarios dos humildes, partidarios das guerras imperialistas, ansiosas de afogar baixo a pouta de forzas cosmopolitas a vida enxebre das culturas vivas. Mais aínda é mais doloroso que o cristián para oporse ás forzas anticristiás non vexa mellor camiño que o de asumir o rol que esas forzas queiran sinalarlle e teimar na súa vida e nas súas obras polos tres postulados que sirven de eixo aos inimigos da alma: opresión dos pobos, guerra, capitalismo; ao servicio do demo, do mundo e da carne.

Eiquí en Galicia…

Na nosa terra este problema das máscaras da xustiza é mais agudo que en ningures. O divorcio antre as vilas e a aldea é a cada intre máis fondo. Case diríamos que a vila gosta da decadencia da aldea. A fame nos aldeáns fai baixar ao mínimo os prezos, a incultura aldeá asegura a especulación. Os partidos políticos que axitan o agro, con verbas de xustiza, non son por desgraza partidos que directamente se inspiren nas ideas católicas nin que leven un ideal de salvación cristián. Mais eles defenden as eternas verdades nosas, as fondas realidades da vida cristiá -xustiza, caridade, personalidade, fe no ideal, sacrificio- cicais moitas vegadas envoltas en máscaras de iniquidade -revolta, materialismo, estatismo- cicais moitas vegadas tamén manexadas somentes en proveito de intereses políticos.

Esas xentes, non nós, son as que falan hoxe de Galicia en Galicia. A liña Sarmiento-López Ferreiro-Lago González semella terse quebrado con nós. A personalidade de Galicia que foi unha realidade católica pode trocarse nun sulco da loita contra a Igrexa. A defensa das libertades tradicionais, amparada en tódolos pobos pola poboación católica, déixase eiquí en mans dos inimigos da tradición. 

Solemnidade da Ascensión do Señor

“Deus ascende entre aclamacións” así di a antífona do salmo 46 que se proclama na solemnidade da Ascensión de Xesucristo ao ceo. Antes, este día era un dos xoves do ano que brillaba máis có sol; agora posiblemente sexa unha festa que pasa máis desapercibida. pero o que nos ensina e o que celebramos ese día ten moita importancia para vivir e sobre todo morrer con esperanza. A clave e o significado deste misterio atopámolo moi claro na oración colecta dese día. Nela dísenos que alí onde nos precedeu El, que é a nosa cabeza, esperamos chegar tamén nós, como membros do seu corpo. Cristo ascende e vai ao ceo; e nós, en canto sexamos membros do seu corpo esperamos chegar algún día a ese lugar de vida plena e definitiva, onde non hai pranto, nin loito, nin dor, senón paz e alegrías eternas.

Miguel Ángel Álvarez

A %d blogueros les gusta esto: